Saturday, April 8, 2017

Rahsia saya kawal darah tinggi ketika hamil. Tanpa sebarang ubat!

Daripada 3 kali kehamilan, dua kali saya kena darah tinggi tu (Pregnancy Induced Hypertension) PIH. Masa mengandungkan anak sulong dan tahun lepas ketika mengandungkan anak ketiga. Eh jangan main-main tau PIH ni kalau tak cepat-cepat dikawal boleh jadi serius pulak (preeclampsia). Sebab tu biasanya doktor akan bagi rawatan lanjutan seperti berikan ubat darah tinggi yang selamat diambil oleh wanita hamil. 

Nak cerita tentang pengalaman saya hamil dengan darah tinggi. Masa kandungan pertama kira-kira 10 tahun yang lalu saya disahkan ada PIH ni masa kandungan berusia 25 minggu. So tiada ubat diberikan hanya kena monitor blood pressure dan kawal diet. Alhamdulillah baby dan saya sihat aje. Dan darah tinggi tu hilang bile lepas bersalin. Kandungan kedua saya bebas dari PIH ni...alhamdulillah syukur sangat. Tiba-tiba tahun lalu saya hamil anak ketiga. Masa lawatan pertama ke klinik untuk buka kad merah BP saya sangat tinggi saya ingat lagi bacaannya 148/98. Masa tu kandungan baru 14 minggu. Doktor terus beri ubat darah tinggi iaitu Methyl-Dopa 250mg. Kena ambil 2 kali sehari. 

Nak dijadikan cerita saya sebenarnya tak boleh nak telan ubat ni. Ye lah sejak jadi pengamal tegar shaklee selama 5 tahun ni. Ubat sangat asing bagi saya. So saya cuba cari alternative dalam diam. Sebelum-sebelum ni saya memang banyak baca tentang testimoni produk shaklee turunkan darah tinggi so sekarang masanya untuk saya cuba sendiri. Saya amalkan dengan konsisten beberapa vitamin shaklee yang memang membantu dalam mengawal tekanan darah. Ianya ialah:

#OmegaGuard 
mengawal tekanan darah normal dan menurunkan tekanan darah tinggi dan kolestrol. Mencegah risiko strok dan melancarkan perjalanan darah yang sihat dan elak pembentukan darah beku
#Ostematrix 
memelihara denyutan jantung dan mengawal pengecutan salur darah serta mengelakkan salur darah menjadi sempit.
#B-Complex 
mengurangkan stress dan depresi penyebab kepada tekanan darah tinggi, membantu menukarkan lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga dan membantu pembentukan sel darah merah yang sihat.
#Garlic Complex 
merendahkan tekanan darah dan menurunkan kolestrol serta melindungi kesihatan jantung dan elak penyakit koronari dan strok.
hypertension

Sebenarnya memang dari sebelum hamil saya dah amalkan b-complex dan ostematrix tu tapi bila hamil dengan darah tinggi saya terus add on OMEGA GUARD dan GARLIC COMPLEX tu. Saya ambil setiap hari tanpa culas. Memang nampak perbezaan. Bacaan darah tinggi saya terkawal. Ubat darah tinggi yang doktor bekalkan memang tak terusik langsung. 
Semoga perkongsian ini membantu ibu-ibu hamil yang mencari alternatif untuk kawal tekanan darah ketika hamil. Saya hanya kongsikan pengalaman saya. Saya sarankan anda dapatkan juga nasihat doktor anda. Selepas tuhan doktor adalah orang yang arif tentang kesihatan kita. 
Jika anda ingin  membuat tempahan SET DARAH TINGGI IBU HAMIL boleh hubungi saya di 0126088399 atau emal: aniszzddin@gmail.com.

No comments:

Post a Comment