Monday, April 3, 2017

Petua cegah anak demam selepas vaksinasi

Biasakan kita dengar orang cakap baby mesti demam bila lepas cucuk. In fact klinik akan bekalkan ubat demam bila kita datang ambil vaksin bulanan baby. Dulu-dulu masa anak saya yang pertama dan kedua saya memang ikut saranan doktor untuk beri PCM kat baby supaya elak demam tapi sekarang saya amalkan petua baru.

Nak saya share???

Sebelum tu saya terangkan sikit kepada yang tak tahu kenapa anak kita boleh demam lepas ambil vaksin bulanan tu. Dalam setiap vaksin terdapat kuman/bakteria yang telah dilemahkan. Tujuan kuman/bakteria ini dimasukkan ialah untuk memberi ransangan terhadap sistem imunisassi tubuh. selepas kuman/bakteria dimasukkan, akan berrlakulah tindak balas antara kuman dan sistem imun tubuh yang dinamakan "cell mediated immune response "

Berbalik kepada petua untuk cegah bayi demam seepas vaksinasi ni. Ada banyak petua seperti sapu minyak telon, sapu vicks atau sapu bawang putih diempat yang kena cucuk. So far saya tak pernah buat pun. Dua anak saya yang dah besar tu dulu, saya hanya ikut arahan doktor iaitu tuam dengan air suam tempat cucuk dan beri ubat demam kalau badan baby dah start dedar. Tapi kali ini saya amalkan satu "tips" ni iaitu saya ambil EXTRA VITAMIN C dan NUTRIFERON setiap kali selepas Aidan dicucuk. 

Kenapa Vitamin C dan Nutriferon???

Nutriferon ini adalah supplemen penggalak kepada sistem imun tubuh atau dipanggil immune booster. Ia dapat meningkatkan sistem imun dengan membina antibodi dalam tubuh yang bertindak seperti askar-askar dlm tubuh. Ia juga melindungi tubuh agar dapat melawan penyakit dgn lebih kuat. Ia dibuat dari ramuan semulajadi Biji labu, biji plantago, Japanese honeysucle Flower dan saffflower. Semuanya berasaskan tumbuhan, jadi anda tidak perlu risau kerana ia 100% dari bahan semulajadi. Dan sudah tentulah tiada kesan buruk jika hanya dari tumbuhan semulajadi ini. 

Vita C Plus - Antioksidan yang kuat, memainkan peranan yang penting dalam mengekalkan pertahanan antioksidan semulajadi badan terhadap kemusnahan sel, dengan itu memberi sokongan kepada fungsi keimunan. Vitamin C juga menolong sistem imun merangsang antibodi dan sel2 darah putih yang diperlukan untuk melawan jangkitan.

Oleh kerana kedua-dua suppement ini membantu meningkatkan sistem imun badan kita dan saya menyusukan anak saya secara exclusive so saya boleh salurkan zat supplement ini melalui susu saya. Setiap kali lepas ambil suntikan vaksin untuk Aidan saya akan ambil 6 biji vitamin c dan 2 sachet nutriferon. Alhamdulillah....sehingga kini Aidan belum pernah demam lagi.



Sekian saja perkongsian saya. Semoga membantu ibu-ibu diluar sana. Jika ingin dapatkan vitamin-vitamin ini. Boleh hubungi saya di 0126088399 atau email aniszzddin@gmail.com. Terima kasih kerana sudi singgah diblog saya.

Salam Ceria,
Aniszzddin

No comments:

Post a Comment